پیرامون اوضاع افغانستان
داکتر خلیل وداد داکتر خلیل وداد

اشد محرم

 

کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.

27- 28 دسامبر 1979

پس از کودتای دولتی و قتل منشی عمومی کمیته مرکزی ح.د.خ.ا. و رییس شورای انقلابی افغانستان نورمحمد تره کی که توسط امین در ماه سپتامبر امسال صورت گرفت اوضاع افغانستان بشدت وخیم شد.

ح. امین در کشور رژیم دیکتاتوری شخصی اش را برقرار ساخته و مقام کمیته مرکزی ح.د.خ.ا. و شورای انقلابی را تا سطح ارگانهای عادی تنزیل داد. افراد مربوط به ح.امین، خویشاوندانش و یا کسان شخصاً وفادار به او در ارگانهای حزبی و دولتی نصب شدند. اعضای بیشمار حزب اخراج شده و حتی شخصیتهای عضو کمیته مرکزی ح.د.خ.ا.، شورای انقلابی و حکومت افغانستان بزندان افگنده شدند. شرکت کننده گان عمدهء انقلاب اپریل و هواداران اتحادجماهیر شوروی کسانی که از نورمهای لنینی زندگی درون حزبی دفاع مینمودند مورد سرکوب و نابودی جسمی قرار گرفتند. ح. امین حزب و مردم را با اعلامیه هایش مبنی بر اینکه گویا اتحادشوروی شیوهء کنار زدن حکومت تره کی را تأیید نموده، فریب میداد.

بدستور مستقیم ح. امین در ج.د.ا. آوازه های جعلی بر علیه اتحاد شوروی و بدنام کنندهء ضد کارمندان شوروی در افغانستان که بر تماسهای آنان با نماینده گان افغانها محدودیت وضع شده بود، پخش گردید.

همزمان با تأیید ح. امین تلاش بعمل آمد تا مطابق «مشی با توازنتر سیاست خارجی» با امریکاییها تماس برقرار شود. ح. امین ملاقاتهای محرمانه را با کاردار سفارت امریکا در کابل سازماندهی نمود. دولت ج.د.ا. برای کار مرکز فرهنگی امریکا شرایط بهتر را مهیا ساخته و بدستور ح. امین کارمندان استخباراتی ج.د.ا. از فعالیت برضد سفارت ایالات متحده بر حذر شدند.

ح.امین میخواست مواضعش را از راه سازش با سردسته های ضد انقلاب داخلی محکمتر کند. او از طریق افراد مورد اعتمادش با رهبران اپوزیسیون افراطی اسلامی ارتباط برقرار نمود.  

ابعاد اختناق سیاسی نیز گسترده تر شده میرفت. چنانکه تنها در مدت پس از حوادث سپتامبر بیش از ششصد تن عضو ح.د.خ.ا.، اعم از نظامیان و غیره افراد که به فعالیتهای ضد امین متهم بودند، بدون تحقیق و محاکمه نابود شدند. این در حقیقت جریانی بود برای نابودی حزب.

اینها همه یکجا با چالشهای عینی، که ویژهء شرایط افغانستان اند، پروسهء رشد انقلابی را با دشواریهای فوق العاده مشکلتر ساخته، باعث تشدید فعالیت ضد انقلاب شد که عملاً در ساحهء وسیعی از کشور کنترولش را برقرار ساخت. با استفاده از پشتیبانی خارجی که در زمان امین شکل گسترده را بخود گرفت، آنها به تغییر بنیادی وضعیت سیاسی- نظامی دست یازیده و دستآوردهای انقلابی ر ا به شکست مواجه ساختند.

شیوه های دیکتاتورانهء ادارهء دولت، اختناق، اعدامهای گروهی و عدم مراعات نورمهای قانون باعث گسترش مخالفت همگانی شدند. در پایتخت کشور شبنامه های زیادی که افشأ کنندهء ماهیت ضد توده یی رژیم بود، پخش میشد که در آنها از مردم برای مبارزه متحدانه علیه «باند امین» دعوت بعمل میآمد.

نارضایتی به اردو نیزرخنه کرده بود. بخش اعظم ارتش از برخورد غیر مسوولانهء افراد امین بشدت شاکی بود. بصورت کل در کشور جبههء گستردهء ضد امین تشک یافته بود.

با درک نگرانی از سرنوشت انقلاب، استقلال کشور و بامد نظر گرفتن تشدید روحیهء ضد امین در افغانستان ببرک کارمل و اسدالله سروری که بحیث مهاجر در خارج کشور بسر میبردند، برای نجات انقلاب مشی اتحاد تمام گروههای ضد امین در داخل کشور و در خارج را اتخاذ کردند. در ضمن مشخص شد، گروه «پرچم» که تحت رهبری کمیته مرکزی مخفی فعالیت میکرد کار گسترده یی را برای بسیج همه نیروهای سالم منجمله از میان هوادران تره کی از گروه پیشین «خلق» انجام داده است.

در ضمن اختلافات قبلی حل شده و انشعابات گذشته از میان رفتند. خلقیها (در چهرهء سروری) و پرچمیها (در چهرهء ببرک) اتحاد نهایی حزب را اعلام کردند. ببر ک بحیث رهبر هستهء مرکزی حزب اعلام شده و سروری بحیث معاونش تعیین شد.

در شرایط خیلی دشوار که در آن مسألهء شکست دستآوردهای انقلاب اپریل و موضوع تأمین امنیت کشور ما مطرح بود، لزوم اعطای کمک اضافی نظامی بمیان آمد، بویژه که این کمک از جانب حکومت قبلی ج.د.ا. درخواست شده بود. با در نظر داشت مواد معاهدهء سال 1978 افغانستان- اتحادشوروی تصمیم اتخاذ شد، به افغانستان نیروی لازم ارتش شوروی گسیل شود.

اعزام این قطعات که با در نظرداشت دقیق مواد معادهء سال 1978 صورت گرفت، با موجی از احساسات وطنپرستانهء توده های وسیع مردم افغانستان مواجه شده و نیروههای مخالف امین در شب 27 به 28 دسامبر سال روان با سازماندهی حملهء مسلحانه رژیم امین را شکست دادند. این حرکت نظامی با پشتیبانی توده های زحمتکش، روشنفکران، بخش اعظم اردوی افغانستان و کارمندان ادارات دولتی مواجه شد که همه ایجاد رهبری جدید ج.د.ا. و ح.د.خ.ا را بفال نیک گرفتند.

 حکومت جدید و شورای انقلابی با وسعت بیشتر ایجاد شده و در ساختار آنها نمایندگان گروه «پرچم»، «خلق»، نظامیان و غیر حزبیها شامل شدند.

حکومت نوین در اعلامیه هایش به مبارزه نهایی برای پیروزی انقلاب ملی- دموکراتیک، ضد فیودالی، ضد امپریالیستی و دفاع از استقلال و آزادی افغانستان تأکید نمود. در عرصهء سیاست خارجی مشی استحکام همه جانبهء دوستی و همکاری با اتحاد شوروی اعلام گردید. با درنظر داشت اشتباهات رژیم پیشین رهبری نو در نظر دارد در فعالیتهای خویش توجه جدی را به دموکراتیزه کردن زندگی اجتماعی، تطبیق قانون، توسعهء شالوده های اجتماعی و استحکام حاکمیت در محلات و پیشبرد مشی با انعطاف در رابطه به مذهب، قبایل و اقلیتهای قومی مبذول دارد.

یکی از نخستین گامهایی که توجه جامعهء افغانی را برانگیخت، آزادی گروه بزرگی از زندانیان سیاسی بود که در میان آنان اشخاص سرشناس سیاسی و نظامی کشور شامل بودند. بسیاری از آنان (قادر، کشتمند، رفیع وغیره) با شور و علاقهء فراون به کار و فعالیت حکومت و شورای انقلابی پیوستند.

گروههای بزرگ مردم با سرور از خبر سقوط رژیم ح. امین استقبال نموده و آمادهء پشتیبانی از مشی حکومت جدید اند. قوماندانان همهء قطعات و جزوتامهای اردوی افغانستان عملاً پشتیبانی خویش را از رهبری نو حزب و حکومت ج.د.ا. بیان داشته اند. برخورد با نظامیان و کارشناسان شوروی بصورت عموم عادی ست. اوضاع در کشور روبه بهبودی ست.

محافل سیاسی در کابل خاطرنشان میدارند که حکومت ببرک باید انبوه دشواریهای سیاسی داخلی و اقتصادی را که از رژیم گذشته برایش به ارث رسیده حل نماید، ولی آنان همزمان امیدوارند که ح.د.خ.ا. به کمک اتحادشوروی میتواند از عهدهء حل این معضلات بدرآید. ببرک یکی از افراد فوق العاده آماده از نگاه تیوری در میان رهبران ح.د.خ.ا. بوده، برداشت سالم و عینی از اوضاع افغانستان داشته، دوستی صادقانه نسبت به اتحاد شوروی شاخصهء وی بوده و ازاتوریتهء زیادی در میان توده های حزبی و در کشور برخوردار است. بناً امید میرود که رهبری نو ج.د.ا. راههای مؤثری را برای ثبات کامل اوضاع در افغانستان بیابد.

 

امضأها:

 

ی. اندروپوف                              ا. گرومیکو                                            د. اوستینوف

                                                                                    

ب. پاناماریُف

 

31. دسامبر 1979

 

شمارهء 2519- آ.

 

ثبت آرشیف

سُکولوف

8-01- سال 80


August 1st, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی